Vad gör man väl en dag som denna?

Ja, skall sanningen fram så är det väl så lite som möjligt. Efter en bättre nyårsmiddag  är man rätt trött. Men det är det värt.

Igår stod vi för ostarna efter maten och nyårsdesserten

Sven-Arne hade varit och köpt närproducerade och ekologiska ostar med namn som Lerjan, Rödskär och Kagabäckens blå  från Kagabäckens ost. Till ostarna serverade vi lite honung smaksatt med saffran. Ett av våra  överraskningsexperimenten före jul. Det andra experimentet var honung smaksatt med kanel.

Honungen som vi smaksatte med kanel smakade ljuvligt på risgrynsgröten

Honungen som vi smaksatte med kanel smakade ljuvligt på risgrynsgröten i julas.

Tillbaka till nyår och desserten som var en invecklad historia efter recept från Jan Hedh. Receptet innehöll inte någon honung. Men det hade man lätt kunnat peta in lite. Fast när jag gör saker för första gången tycker jag att det är bäst att hålla sig till receptet. Gång två eller tre kan man börja experimentera lite med egna smaker. Jag toppade dock hela skapelsen med några egenhändigt ihopknåpade marsipanblommor som inte ingick i beskrivningen.

img_0180

Nyårsdesserten toppades med några marsinpanblommor.

Men idag är det nyårdagen och payback time. Efter att ha sovit extra länge, druckit  juice, och sovit en stund till var det dags att ta sig upp ur sängen. Jag läste lite på mobilen, och kom fram till att även här är honung en bra medicin. Dagen efter får man lågt blodsocker, och blir därför hungrig och sugen på fet mat som pizza. Men honung innehåller druvsocker som höjer blodsockret och humöret.

Så jag gick upp och gjorde mig två rostade mackor med honung och plockade fram min fina mugg som jag fick i födelsedagspresent. Den köpte vi av Claire på Brittish Farmhouse en fin försommardag, och så satte mig en stund och myste i ”herrummet”. Om några timmar skall jag åka och hälsa på Lisa och Mary./Annika

Categories: Bin, Okategoriserade | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Vad gör man väl en dag som denna?

  1. Fina födelsedagsmuggen och honungsmacka – en härlig mjukstart på ett nytt år./Aina

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

