Vintersysslor

Ramar som det suttit bivax och honung i skall tvättas

Ramar som det suttit bivax och honung i skall tvättas

Även om sommaren är slut, och  bina fått sin vintermat  är det inte slut på arbetsuppgifterna. Tidigare i höst har vi rensat, och tvättat ramar. Det finaste vaxet har vi sparat för lite pyssel så här inför jul.

I mitten av november gjorde vi bivaxtvål som skall mogna en månad innan den kan användas, och för någon vecka sedan gjorde jag ringblommesalva. En stor burk har jag sparat till mig själv, och några småburkar skall bli  julklappar till nära och kära.

Salvan och tvålen testade vi redan förra året, och det blev snabbt favoriter som fick komma tillbaka.  Men i kväll skall jag fortsätt min experimentverkstad och göra cerat. Dessutom skall jag testa att smaksätta honung./Annika

Categories: Bin, Okategoriserade | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

